SEMINÁŘ ZŠ - Prevence vyhoření
–
21.6.2017
Název: Prevence vyhoření
Lektor: Mgr. Karel Opravil
Hodinová dotace: 8 hodin
Místo: restaurace U Hraběnky, Petrovice
Přihlášení: tímto formulářem
Worskhop je určen vedoucím pracovníkům základních škol.
A) TEORETICKÁ ČÁST
- Definice stresu, stresoru
- Příčiny stresu: Životní události. Období života. Náročné životní situace.
- Fáze stresové reakce: Fyziologická reakce. Reakce v chování. Reakce v myšlení.
- Fáze stresu: Varování; Odolávání. Vyčerpání.
- Projevy a reakce na stres: Fyziologické reakce. Psychologické reakce. Sociální reakce.
- Sociální opora jako mocný faktor pomoci při zvládání stresu: Význam sociální opory pro boj s nejtěžšími stresy.
- Obrana a prevence proti stresu: Fyzická obrana. Duševní obrana. Učení sama sebe. Sebekontrola. Relaxace.
- Syndrom vyhoření: Princip, ukázka testu. Důsledky Burnout syndromu na zdraví a práci
- Dovednost zvládat stres: Zvládání zaměřené na problém. Zvládání zaměřené na emoce. Obranné mechanismy.
B) PRAKTICKÁ ČÁST
Sebepoznání, subjektivní zpětná vazba v oblasti vlastního syndromu vyhoření, schopnost vytvořit si individuální antistresové mechanismy, nácvik relaxačních technik a jiných kognitivních a racionálně emotivních přístupů v odolnosti proti stresu. Práce s životními kotvami, časem a prostorem pro odpočinek. Ukázka kotvení podle principu Pessoterapie.
Forma:
Volná přednáška s diskusí (teoretická část), tréninkové aktivity, řízená diskuse, hraní rolí, modelové chování, workshop, brainstorming, sebereflexe (praktická část).
Vzdělávací cíl:
Cílem vzdělávací akce je seznámit účastníky jak z teoretického, tak z praktického hlediska s problematikou stresu, vlivu pracovní i životní zátěže, souvislostmi s výkonem práce pracovníka v oblasti pomáhajících profesí. Hlavní důraz bude kladen na osvojování a rozvoj praktických dovedností v oblasti eliminace, předcházení a zvládání důsledků stresu.
Lektor:
Mgr. Karel Opravil, PF UP v Olomouci, obor speciální pedagogika, 20 let praxe ve školství a poradenství. Pracoval jako etoped ve výchovných institucích v Olomouci a v Uherském Hradišti a jako ředitel Krajské pedagogicko-psychologické poradny ve Zlíně. Přes 20 let lektorské praxe po celé republice.