Formativní a sumativní hodnocení žáků
–
12.4.2017
Název: Formativní a sumativní hodnocení
Lektoři: Jan Slavík
Hodinová dotace: 4 hodiny
Místo konání: ZŠ TGM Blansko, Rodkovského 2
Přihlašování formulářem ZDE
Cílem kurzu je představit hodnocení žáků ve škole (dále též jen „hodnocení“) jako vzdělávací a výchovný prostředek, který nelze chápat odděleně od žákovského učení, didaktických postupů vyučujících ve školní třídě a komunikace mezi všemi klíčovými podílníky na žákově vzdělávání. Pojmy, které hodnocení charakterizují, ztrácejí smysl, pokud neslouží jako rozlišovací kategorie a evaluační kritéria pro posuzování konkrétních situací výuky.
Z toho důvodu je první část kurzu věnována výkladu těch pojmů, jež umožňují používat hodnotící postupy jako informaci ve zpětné vazbě, která má sloužit nejenom učitelům, ale především žákům a jejich rodičům. Pozornost bude soustředěna na problém zvyšování autonomie žáka při hodnocení vlastní i cizí činnosti (autonomní vs. heteronomní hodnocení) se zvláštním ohledem na formativní hodnocení a na možnosti, ale i limity spojené se zvyšováním hodnotící autonomie žáka prostřednictvím formativního hodnocení. Čím méně je žák schopen metakognice, tím obtížněji ho lze vést k autonomnímu hodnocení (v plnohodnotném smyslu).
Druhá část kurzu je pak zaměřena na konkrétní příklady náročnosti postupů, které jsou spojené s plnohodnotným využíváním školního hodnocení žáků. Pokud totiž má hodnocení žáků mít nejvyšší požadovanou kvalitu, mělo by se opírat o analýzu procesů, jimiž žák řeší učební úlohy, a možností zlepšovat žákovy postupy do co možno nejvyšší úrovně. To ovšem od učitele nebo poradenského pracovníka vyžaduje rozumět vzdělávacímu nebo výchovnému obsahu a způsobům zacházení s ním. Pouze tehdy může s porozuměním podporovat žáky ve směru žádoucích změn.