13.3.2017
Vážení paní učitelko, vážený pane učiteli,
rádi bychom Vás pozvali na seminář pro pedagogy mateřských škol, které jsou nabízeny v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání pro ORP Blansko. Seminář je akreditován jako DVP, je v rámci projektu pro účastníky zdarma a slouží jako inspirace pro další plánování rozvoje mateřských škol, ať už po personální, nebo po hmotné stránce.
Lektorka: Mgr. Svatava Vyhlídalová
Místko konání: ZŠ a MŠ Dvorská, oběd zajištěn na místě
1. den
- Rámcový program pro předškolní vzdělávání je velkým přínosem pro přípravu na matematiku zejména ve dvou rovinách:
- komunikace – aktivity jako východisko pro rozvoj řeči, krátké příběhy, které obsahují úkol nebo otázku, výběr potřebných a důležitých informací, vedení dítěte k celé větě, k práci s otázkami
- rozvoj schopností vidět, všimnout si, zapamatovat viděné, vytvořit a poskládat představu z částí, podnětnost prostředí, obměna situací, pestrost materiálů i aktivit, stimulace tvořivosti
- příprava fyzická a technická – stříhání, překládání, koordinace pravé a levé ruky, správné držení těla, uvolněná práce ruky
Toto pojetí staví na znalosti vývoje dítěte, jak je schopno vnímat, prožívat, učit se. Reagovat na individuální potřeby dítěte však přenáší větší zodpovědnost na učitele. Vzhledem k tomu, že matematika je součástí našeho života, je všude kolem nás již od narození, měla by prolínat téměř všemi aktivitami, které dítě provádí. Příprava na matematiku by tudíž neměla by odtržena od pohybových aktivit, manipulativních, od výtvarných i hudebních činností, ani od zvládání hygienických a společenských pravidel.
Ukázka práce se žáky,analýza reakcí žáků.
2. den
V aktivitách bude seminář zaměřený nejen na to, co v RVP je explicitně, ale i na to co implicitně.
- dostupné materiály určené jak pro učitele, tak pro děti (pracovní listy, program pro interaktivní tabule, knižní publikace, odborné články)
- ukázky konkrétních příkladů, co je chybné a proč, jak to může narušit vývoj dítěte v procesu rozvoje předmatematické gramotnosti
- pohybové a manipulativní hry – pozorování chování dítěte při hře (diagnostika dítěte vyplývající z pozorování při hře)
- práce ve skupinách – rozpracování vybraných částí předmatematické gramotnosti do ŠVP (dle výběru a potřeb účastníků)
- úskalí a možnosti individuální práce s dítětem nadaným i opožděným
- hledání a vytváření shod a rozdílů jako významného nástroje rozvoje specifických schopností dětí
- závěrečná diskuse – postery (viz. ukázka práce ve dvojicích účastníci, ukázka práce s dětmi)
Přihláška ZDE.